Oprava a oživení motoru Jawa 250 z roku 1958

13.11.2020 22:26

Oprava a oživení motoru Jawa 250 z roku  1958

Motor v nálezovém stavu (tohle je teď moderní výraz) J byl  nebo se spíš jevil  pod nánosem kolomazi a bordelu jako v dobrém stavu. Měl velmi dobrou kompresi  a pod krytem karburátoru se i karburátor nacházel.  Svíčce ve válci jsem hned uvěřil, že je původní i té indučce, která vysela na kabelu od fajfky. Přivezl jsem ho tedy domu a cestou si začal přát, abych pod pravým víkem motoru našel izapalování.

Při první očistě jsem zjistil, že je vše kompletní jen na maličkost.

Karburátor se mi při demontáži přímo pod rukama rozpadal a drolil se jako by byl z perníku. Příruba prohnurá od odborníků co všechno rádi dotahují na krev a víko hranaté plovákové komory se nechtělo ani za nic uvolnit. Uvolnilo. Přesněji se uvolnila jeho polovina, protože prdlo na dva kusy.

Sehnal jsem tedy na internetu totožný karburátor od pána z Rakovníka a zajásal. Jásání brzo ustalo, protože i tento kousek byl bohužel dost poničený.  Ale zase měl dobré víčko plovákové komory. Vytvořil jsem teda jeden karburátor ze dvou a předal ho kamarádovi na ultrazvukové vyčištění. Později jsem ještě zbrousil přírubu do roviny a odložil v krabičce do regálu.

Z motoru jsem pouze sundal hlavu, válec, píst a snažil se najít nějaké poškození. K mé radosti stačilo vše očistit, válec stříknout na černo vypalovací barvou a vše po přetěsnění poskládat na své místo.

Rozebral jsem spojku vše vyčistil a vyprané a namazané lamely poskládal do spojkového koše. Prohlídka a oprava už dál pokračovat nemusela vše vypadalo moc dobře. Po přetěsnění víka motoru jsem nalil olej a začal se těšit na start.

Pepa šikula dráteník mi pomohl elektricky motor na divoko propojit v náhradním rámu, nastavit předstich a zbývalo jen připojit přívod paliva k improvizované kapačce. Říkáte si, že nic neobvyklého tito hoši nepodnikli? Ano, ale zajímavý byl start. Zapojená baterie na zemi, svíčka vyrobená ještě za Beneše našroubovaná ve válci, spínačku měl Pepa v ruce a já motor třikrát prošlápl. Zasunul jsem bošák a šlápl po čtvrté a buch buch motor naskočil. Radost se dostavila ještě několikrát, když jsme star několikrát vždy úspěšně opakovali. Super motor ok  Teď stačí jen kolem motoru dostavět nějakou motorku.:-))